onsdag 14. april 2010

Snør det utenfor ditt vindu også? av Anita Arildsdatter Pederesen


Denne boka med den lange tittelen er ei kort bok. Den handler om et kjærlighetsforhold mellom en godt voksen mann og ei mye yngre jente. Han underviser ved universitetet og hun studerer der.


Romanen er lagt opp som episoder og det er den kvinnelige fortellerstemmen vi hører. Gjennom episoder får vi høre om hvordan de møttes og hvordan forholdet utvikler seg. Det er absolutt ikke et likeverdig forhold, dessverre oppdager hun det for seint.


Jeg syns dette var en veldig god bok. Måten den var lagt opp på var god. Pedersen har et godt språk og språket stod veldig godt til innholdet i boka. Den er holdt i en veldig lavmålt og rolig språk. Jeg har ikke lest noe annet av denne forfatteren, men det kommer jeg garantert til å gjøre. Dette var en av de bedre norske bøkene som kom ifjor.

2 kommentarer:

Beatelill sa...

Ja helt enig med deg :) Dette var ei flott bok! Jeg oppdaget den helt tilfeldig da jeg snoket rundt på biblioteket i fjor høst, og ble veldig positivt overrasket. Jeg lurer på dette er debutboka, for jeg har aldri hørt om denne forfatteren.

Liv sa...

Tja, jeg lurer på om ikke det er bok nr 3. Men er ikke helt sikker på hvor jeg har det fra. Hvis du har skrevet om boka på bloggen din, så var det nok der jeg fikk tipset. Så det var bra du var innom biblioteket den dagen ....