mandag 29. november 2010

Før jeg brenner ned av Gaute Heivoll


Årets Brageprisvinnet ble Gaute Heivoll. Han hadde jeg nok hørt om, men ikke lest noe av. Særlig inspirert ble jeg av Anne Cathrine Straumes anmeldelse i Bok i P2, hun var svært begeistra for boka.


Boka tar utgangspunkt i søndag 4. juni 1978. Da blir Gaute Heivoll døpt og samtidig går det en pyroman løs i hjembygda. Gaute Heivolls liv fram til tidspunktet for skriving av denne boka blir vevd sammen med historien til pyromanen. I løpet av ca 1 måned blir det satt på ti branner i en liten omkrets. For det meste utløer, men også to bolighus. Det viser seg at pyromanen er med og slukker alle brannene. Samtidig får vi også historiene til noen av de som ble rammet av brannene.


Gauge Heivoll skriver elegant og godt. Etter å ha lest ca 10 sider var jeg redd for at det ville bli en liksom-Knausgårdbok, men det er det absolutt ikke. Han er en god historieforteller og skriver faktisk spennende om hvordan pyromanen vokste opp og et forsøk på å forklare hvorfor han ble som han ble. Han sammenligner med seg selv, hvorfor ble livet hans så forskjellig? I tillegg står det mye mellom linjene, dette må være en flott bok å analysere mer nøye enn et blogginnlegg kan gjøre.


Så folkens, denne må dere få med dere.




2 kommentarer:

Kathleen sa...

Denne skal jeg få med meg. Jeg har tilogmed vært på høytopplesning med Gaute og nylig gav jeg boken i bursdagsgave til bestemor.

Liv sa...

Hei. Ja, gjør det. jeg skal prøve å følge med på bloggen sin, så får jeg høre hva du syns.