tirsdag 12. april 2011

Den lille piken som elsket fyrstikker av Gaetan Soucy



Ja, da er jeg tilbake etter en bloggpause. Skifte av jobb tok på, gitt. Men nå er vel det verste gjort, så jeg håper at jeg er igang her nå.




Denne boka har kommet ut i Marg-serien. Der er det veldig mange spennende bøker. Det er ikke bøker som blir mye omtalt, men som absolutt fortjener å bli lest likevel.




Det høres kanskje litt rart ut at jeg anbefaler bøkene i denne serien, siden jeg nå skal si noen ord om ei bok jeg ikke likte. Men jeg mener det jeg sier - les Marg-bøkene.




Booka handler om en familie i det fransktalende Canada. Vi vet ikke helt når, men kanskje på begynnelsen av det forrige århundre. Vi kommer inn i handlingen da de to barna oppdager at faren er død. Det vet ikke hva de skal gjøre med liket, men kommer fram til at de må f tak i en kiste slik at de får begravet han. Jenta, som er ca 17 år drar med hesten inn til landsbyen. der har hun aldri vært og takler dårlig å snakke med folkene der.




Vi skjønner at faren har holdt disse to barna helt isolert. De har vært prisgitt hans humør og lune. Ingen skolegang, bortsett fra et bibliotek i det store huset. Det er mye å lære fra leksikon, men kanskje ikke det man trenger mest. Etterhvert oppdager vi at det har skjedd en katastrofe i familien, men ikke om hvordan.




Jeg syns dette var en uendelig trist bok. Det var så trist å lese om hvordan barna ble behandlet, eller sett/ikke sett. Flere av mine kollegaer syns boka var helt fantastisk - ja, så forskjellig kan man lese.




2 kommentarer:

Solgunn sa...

Jeg var veldig begeistret for boka - terningkast 6!

Liv sa...

Sier du det ja? det må være noe jeg ikke har skjønt med denne boka, kanskje jeg må lese den en gang til likevel - om ei stund.