tirsdag 22. november 2011

En stjerne ved navn Henry av Roddy Doyle




Jeg leste et eller annet sted at Doyle nå var ferdig med trilogien sin om Henry Smart, og da kom jeg på at de bøkene har jeg jo tenkt å lese - det er jo så mange der ute .............


Første bok om Hnery Smart begynner med at han blir født. Vi følger både han og familien noen år framover. Eller så mye familie har han ikke. Henry er et svært selvstendig barn og tar også vare på broren sin. Moren er nedbrutt av vanskelige livsvilkår og de alt for mange fødslene. Kun en sønn vokser opp, tror vi. Han er veldig glad i både moren og faren sin, men ser at de ikke har noen muligheter. Henry er den andre ved navnet Henry, den første døde tidlig. Derav tittelen på boka.

Henry er stor for aldren. Når han er 14 år går han for å være 17 og blir med i påskeopprøret i Dublin. Han er egentlig ikke så politisk interessert, men står veldig på irenes og de fattiges side. Kampene blir tøffe, men Henry er overlever. Han klarer å rømme fordi han er så godt kjent i Dublins bakgater og undergrunn.


Etter opprøret blir Henry en del av Sinn Fein og trener opp andre gutter til krigen som må komme. Det blir et rastløst liv på rømmen. Henry møter også kjærligheten og den er vakkert beskrevet i all tragedien.

Det tok litt tid før denne boka tok meg. Det er veldig mye elendighet. Men det hjalp da Henry kom seg ut av mors favn og begynte å operere på egen hånd. Jeg tror boka gir et svært godt bilde av Dublin på begynnelsen av forrige århundre. Henry er født i 1906. Spennende var det å lese om påskeopprøret og om Sinn Fein. Jeg skal så absolutt lese de to neste bøkene - gleder meg allerede.

Ingen kommentarer: