tirsdag 14. april 2009

Ett minutts stillhet av Siegfrid Lenz


Det er lenge siden jeg har lest noe av Lenz nå, så denne gledet jeg meg veldig til å lese. Lenz har blitt 83 år og har visstnok ikke skrevet noen kjærlighetsromaner. Denne boka kaller han en fortelling og ikke roman. Boka handler om engelsklæreren Stella og hennes 18 år gamle elev Christian som forelsker seg i hverandre. Handlingen er lagt til Østersjøkysten for en god del år tilbake.


Det er en tynn bok, bare 110 sider og den handler om dette forholdet som ingen vet om og som ingen må få vite. Det er vakkert beskrevet og den får virkelig fram de mange irrgangene en må gå i et slikt forhold.


Da boka begynner er det en minnestund. Stella er død. Sakte blir forholdet mellom Stella og Christian åpenbart for oss lesere. Dramtisk blir det ikke før helt på slutten av boka. Selv da er språket rolig og uten de store ordene.


Det har blitt en vakker kjærlighetsroman. Man kan kanskje merke at forfatteren ikke er helt ung, men det er ikke noe negativt i det. Jeg syns dette er en av de beste bøkene jeg har lest på en stund og håper mange tar seg tid til å nyte denne boka.

Ingen kommentarer: