torsdag 28. mai 2009

Fint akkurat som det er av Annie Proulx


Dette er en forfatter som jeg lenge har kjent til, men lest lite av. Det eneste jeg hadde lest før var novellen "Brokeback Mountain" og sett filmen, selvsagt. Denne boka er den tredje i en serie fra Wyoming. Den kom akkurat ut da jeg bestemte meg for å lese mer.


Det er en blanding av noveller og fortellinger og de spenner over flere hundreår. Det er kanskje fortellingene fra dagens Wyoming som gjør mest inntrykk. Tittelen på boka sier mye - "fint akkurat som det er". For det er jo akkurat det det ikke her. Alle strever med livene sine, noen prøver å ta et oppgjør, men det blir aldri som planlagt. Det er mange triste skjebner i denne boka. Men likevel sitter en igjen med godhet for en god del av hovedpersonene. Annie Proulx er en god betrakter og vi vil gjerne se mer gjennom hennes øyne. Jeg har derfor bestemt meg for å lese de to tidligere bøkene i serien også - kanskje i sommer.

Ingen kommentarer: