søndag 17. januar 2010

Eyla av Bror Hagemann


Nå fortsetter jeg med norske forfattere. Denne gangen Bror Hagemann. En forfatter som også har holdt på noen år, men som jeg ikke har lest noe av tidligere. Det er visst mange hull i "samlinga" mi.

"Eyla", som kom ut sist høst, handler om Audun. Audun er snart 40 år, lever et liv sammen med Ingrid og hennes to sønner. Tilsynelatende er alt bra. Audun kan ha sine tunge dager, men drar seg alltid inn igjen. De drar på en ukes ferietur til Danmark for å feire Ingrid sin sjefs 40-års dag. Her møter Audun Eyla. Han skjønner at han ikke bør ha noe med henne å gjøre. han gjør så godt han kan - noen dager. Men så seirer begjæret. Da de kommer tilbake fra ferien, setter Audun himmel og jord i bevegelse for å få tak i Eyla. Etterhvert vikler han seg inn i et lass med løgner, for dette kan han ikke snakke med Ingrid om. Audun er på veg mot stupet.

Det er flere historier i denne romanen, og av og til kan det være vanskelig å følge med. Audun har en vanvittig fantasi og forestiller seg det meste. Tilslutt er det ikke godt å vite hvem som lurer hvem.

Jeg syns det var en spennende bok, selv om jeg ble litt lei Audun. Og ikke vet jeg om jeg skjønte plottet helt, det ble litt for tilfeldig og litt for søkt. Men språket til Bror Hagemann er godt. Om jeg kommer til å lese flere av denne forfatteren, vet jeg ikke akkurat nå. Men trolig vil jeg det.

Ingen kommentarer: