torsdag 26. mai 2011

De ukuelige optimisters klubb av Jean-Michel Guenassia



Dette er ei bok som på vaskeseddelen ikke virka så veldig interessent. Men må man, så må man... Og det er jeg glad for nå.




Boka har på en måte to hendelsesforløp. I selve rammefortellinga følger vi familien til unggutten Michel. Samtidig får et godt innblikk i Frankrikes samtidshistorie og om krigen i Algerie. Boka foregår rundt 1960, litt før og litt etter. Michel har problemer med å finne seg til rette. En dag han spiller fotballspill oppdager han en gjeng med menn som går inn bak ei dør. Han følger etter og oppdager en sjakklubb. Her er det samla mange innvandrere, helst fra Sovjetunionen. De har alle det felles at de har måttet rømme fra sine hjemland og forlatt kone og barn. Vi får etterhvert historiene til de fleste av disse mennene. Den delen av boka syns jeg var best. Historiene til disse mennene, syns jeg var spennende og ga oss et godt innblikk i det gamle Sovjet.


Boka var enkelt skrevet og noen partier kanskje vel lange, men jeg kosa meg med boka og er veldig glad for at jeg har lest den. Dette er ei bok som nok ikke er så lett å anbefale, men bør gå bra til de fleste gode leserne. Iallefall til de historisk interesserte.

Ingen kommentarer: