onsdag 7. desember 2011

Patriarken av Trisse Gejl



Jeg fikk anbefalt den siste boka til Trisse Gejl, men den var ikke inne på biblioteket. Så da tok jeg den boka hennes som stod på hylla og leste boka på dansk.

Boka begynner den dagen Harald Hügler går av med pensjon. Han har hatt en knivskarp penn som journalist og anmelder. Vi blir også kjent med datteren Helle, som han ikke har sett og snakket med på 4 år. Den tredje fortellerstemmen i boka er Birgitte. Hun er gift med Hans som er sønn av Harald.

Etterhvert utover i boka blir vi kjent med hovedpersonene i boka og får vite hvorfor forholdene mellom dem er som de er. Det er et velkjent forfattergrep, det å vise historiene fra flere sider. I denne boka syns jeg det fungerer svært bra. Det er jo helt utrolig hvor forskjellig alle de impliserte tolker de samme situasjonene.

Helle er forfatter og strever med sin neste boka. Hun har en datter, Minna som er fem år.

Plutselig forsvinner Minna og blir funnet igjen fire dager senere - i live. Det setter igang en prosess som endrer livene til alle i boka.

Trisse Gejl er en ny forfatter for meg og jeg hadde stor glede av å lese boka. Hun beskriver utrolig godt forholdene mellom menneskene i boka. Hun får godt fram hvordan alle strever med noe. Det å snakke med hverandre og legge litt godvilje til, vil endre mye. Svært allmenngyldig altså.






Ingen kommentarer: