tirsdag 6. oktober 2009

Ildens øye av Jorun Thørring


Etter å ha fått bryna meg litt på "Nattoget til Lisbos" har jeg lest noe mye, mye lettere. Jeg leser egentlig ikke så mye krim, men Jorun Thørring fra Melhus her i Sær-Trøndelag har jeg fulgt med. Dette er hennes fjerde bok, den andre fra Tromsø. De to andre er fra Paris. Fram til nå har jeg absolutt likt best de to fra Paris. "Glassdukkene" der handlinga er lagt til Tromsø, likte jeg egentlig ikke så særlig.


Ildens øye tar utgangspunkt i en bybrann i Tromsø i 1969. Det skjer en ny brann i 2007.

Samtidig dukker det opp en person som var antatt død i den første brannen. Mange av de som hadde svin på skogen i forbindelse med den første brannen blir drept. Hvilken sammenheng er det mellom disse to brannene?


Hovedperson i boka er politietterforsker Aslak Eira. Han løser saken til tross for at alle snakker usant. Aslak Eira syns jeg har blitt en mer helere person i denne boka, mer sympatisk - kanskje.


Jeg syns Jorun Thørring har skrevet en ganske så god krim. Den var drivende fortalt, det var vanskelig å legge fra seg boka. Samtidig syns jeg ikke hun kom helt i mål. Jeg sitter fortsatt med en del spørsmål som jeg ikke fikk svar på. Jeg liker helst å få vite alt om hvorfor.


Men for all del - god underholdning er boka.

Ingen kommentarer: