mandag 20. desember 2010

Innsirkling 2 av Carl Frode Tiller


Det må sette et ekstra press på forfatteren når han har skrevet ei så god bok som "Innsirkling" og skal videreføre det prosjektet. Vi som lesere stiller med skyhøye forventinger.


I denne bok nr 2 er det tre nye bekjente av David som skriver brev for å hjelpe han med hukommelsesstapet. I tillegg får vi høre fra livene til disse tre personene i nåtid. Førstemann ut er Ole, en kamerat av David i barndommen på Otterøya. Andremann ut er Tom Roger som er en kamerat fra tida da David flytta til Namsos. Den tredje som forteller er Paula. Hun er eller var, selv om hun er 17 år eldre, ei god venninnne av Berit, mor til David.


I denne boka syns jeg David trer litt i bakgrunnen. Det er de tre personene som forteller og deres liv, som blir interessente. Vi får også svært gode bilder av livet på bygda, på Otterøya på 70-tallet. Alle disse tre fortellerne vil så gjerne, men de får det altså ikke til.


Jeg syns Carl Frode Tiller er en stor forteller. Han begynner så forsiktig, tar tak i leseren og så bærer det lukt ned, langt ned i menneskesinnet. Det er så utrolig bra gjort. Det var nesten så jeg grøssa innimellom, så godt gjort er det. Jeg ser det er mange bloggere som skryter av boka til Tiller og jeg kan ikke annet enn å være helt enig. Denne boka var en stor leseopplevelse!

2 kommentarer:

Blomsterpiken sa...

Åååå gleder meg!

Liv sa...

Ja, det kan du virkelig gjøre.