mandag 2. mai 2011

Lakunen av Barbara Kingsolver






Dette er den andre boka jeg leser av Kingsolver og siden jeg likte "Gifttreet" veldig godt, hadde jeg høye forventninger til denne boka.





Boka handler om Harrison Shephard fra han som 12-åring flytter til Mexico og til han dør, bare 34 år gammel. Han lever et omflakkende liv sammen med moren til han som ung mann får jobb hos ekteparet Frida Kahlo og Diego Rivera. Her jobber han som kokk, sekretær og altmuligmann. Han kommer også nært innpå Trotskij, som en periode bodde i Mexico. Mesteparten av boka handler om Shephards liv i USA. Der blir han en anerkjent forfatter, til McCarthy sine overivrige kommunistjegere ødelegger livet hans.






Jeg syns dette var en merkelig bok, merkelig tema og merkelig måte å skrive på. Innimellom var den kjedelig, og akkurat i det jeg skulle legge den fra meg snudde handlingen og jeg måtte lese videre. Den var ikke akkurat drivende skrevet, men samtidig blir man sugd videre. Den har ikke noe av det som var så fantastisk i "Gifttreet" i seg. Men det var likevel en interessent bok å lese.



Denne boka passer for tålmodige lesere og mange kan sikkert finne mer ved den enn jeg gjør.

2 kommentarer:

Solgunn sa...

Jeg har kjøpt Gifttreet og skal lese den en gang jeg får tid :-). Det er flere lånere som har hatt samme opplevelse som deg når det gjelder Lakunen, og det er dumt for jeg har jo egentlig veldig lyst til å lese boka, men siden flere er lunken så blir den nok stående ulest til jeg får veldig god tid!

Liv sa...

Gled deg til "Gifttreet". Den likte jeg svært godt.