tirsdag 9. august 2011

1Q84 av Haruki Murakami





Sommerens høydepunkt - uten tvil. Utrolig god bok av Murakami.

Jeg innrømmer gjerne at jeg er Murakami-fan og denne anmeldelsen må leses med de brillene på. Likevel er det veldig spennende når det kommer en ny bok fra en yndlingsforfatter. Det stilles høye forventinger. Men som sagt - her ble de innfridd.

Denne boka har to hovedpersoner, Aomame og Tengo. De møtes ikke og det blir fortalt to historier. Det vil si, de har møttes. De gikk i samme klasse i 3. og 4. klasse. Siden da har de ikke møttes.


Aomame er treningsinstruktør med en bijobb. Bijobben er å ta livet av menn som mishandler konene sine. Den aller siste jobben blir anderledes.

Tengo vokste opp som et matematisk geni. Men det er forfatter han vil bli. Han jobber som lærer på en skole og er fornøyd med livet sitt.


Så begynner ting og skje og livene til disse to blir snudd på hodet. Fra nå er boka typisk Murakami. Han fyller boka med mange fortellinger. Av og til kan man lure på hvorfor folk og hendelser blir tatt med, men det må man bare godta. Språket flyter så lett og godt at det er en fryd å lese. Det midterste partiet av boka var så bra at jeg hadde vanskelig for å legge bort boka, hadde bare lyst til å lese og lese...

Boka heter 1Q84 og det er navnet på den "andre" verden. Resten av handlinga foregår i 1984. Det er mange paralleller til Orwels 1984, andre bloggere ser jeg har funnet enda flere fellespunkt med andre bøker. Jeg tenkte ikke så mye på 1984 da jeg leste boka, men ser det egentlig tydeligere nå i ettertid.

Selv om jeg syns boka var veldig god, er den ikke den beste Murakami. Men det har sikkert med meg selv å gjøre. Den bør absolutt leses og jeg håper mange finner fram til denne boka. Ikke la 750 sider virke avskrekkende, den er lett og lese. Nå går jeg bare og gleder meg til del 3 kommer på nyåret. Den skal jeg prøve å få tak i først - her på bruket.

Ingen kommentarer: