torsdag 18. august 2011

Maleren fra Shanghai av Jennifer Cody Epstein




Denne boka hadde så vakkert omslag at jeg bare måtte ta den med meg hjem. Etter å ha lest litt om den bestemte jeg meg for å lese den også. På bokelskere liker noen den kjempegodt, mens andre syns den er dårlig.

Boka handler om Xiuqing, som 14 år gammel blir solgt av sin opiumavhengige onkel til prostitusjon. Hun skifter samtidig navn til Yuliang. Det er et forferdelig liv, men hun opplever også varme vennskap. Da hun er 20 år blir hun kjøpt ut av en mann som forelsker seg i henne. Siden han alt er gift, blir hun kone nr 2 - en konkubine.



Yuliang har bestandig likt å tegne og når de flytter til Shanghai får hun anledning til å begynne på kunstskole. Hun møter mye motstand, men har en snill mann som gjør så godt han kan. Yuliang får stipend og flytter til Frankrike. Hun maler figurativt og ofte nakne kropper. Det ble svært vanskelig for henne i Shanghai.



Det var spennende å lese om denne kvinnelige maleren som har levd og hennes kamp for å kunne gjøre det hun ville aller mest - nemlig å male. Særlig i første del av boka er det godt driv og historien er spennende fortalt. Etterhvert ble det litt tammere og historien tapte seg. Språket er veldig enkelt, og på slutten av boka syns jeg det også ble flatere. Hovedpersonen og mannen hennes er godt beskrevet, de andre ble mest som skisser å regne.

Ingen kommentarer: