mandag 31. august 2009

Yacoubianbygningen av Alaa Al Aswany


Nå har jeg vært i Kairo en tur, det vil si i boka Yacoubianbygningen. Boka handler om noen av de menneskene som bor eller jobber i denne bygningen. Mange mennesker bor også på taket.


Noen følger vi tettere enn andre, f.eks. levemannen Zakei Bey, den homofile redaktøren Hatim Rashid, den oppadstormende politikeren Hagg Azzam, som tar seg kone nr 2 uten at kone nr 1 får greie på det og den unge, flittige Taha som drives ut i religiøs fantatisme. Vi følger disse personene over et par år. Samtidig får vi historien bakover til slekt og venner.


Det er et lurt grep å fortelle en historie om folkene i denne bygningen. Men Al aswany er en dyktig forfatter. Det hele blir også historien til Egypt, svært så allmenngyldig.


For noen år siden leste jeg en annen bok fra Egypt som het Gebelawis barn av nobeprisvinneren Naguib Mahfouz. Den likte jeg enda bedre. Disse to bøkene ligner veldig på hverandre. Men jeg syns Mahfouz har et skarpere blikk for ting og ikke så opptatt av kjærlighetslivet til folk som Al Aswany. Det ble til tider litt voldsomt.


Men som sagt, en god bok. Som jeg tror gir et godt innblikk i den egyptiske hverdagen.

Ingen kommentarer: