tirsdag 4. januar 2011

Raskolnikovs hus av Geir Pollen


Innimellom "Det usynlige fjellet" måtte jeg lese denne boka av Geir Pollen som vi skal ha i den ene bokgruppa mi.


Forfatteren Geir Pollen får jobb som gjesteforeleser i St. Petersburg og leier seg inn i en leilighet. Det viser seg at nærområdet hans er fullt av litterære historier. I samme hus bodde Pusjkin og i nærheten bl.a. Gogol og Dostojevski. Hovedpersonen Rakolnikov fra "Forbrytelse og straff" bodde også i nærheten. Samtidig som vi blir kjent med historien til disse litterære personene blir vi også kjent med St. Petersburg og Sovjets historie på denne tida. Det var bl.a. interessent å lese om Peter den store som bodde inkognito i Amsterdam for å lære om båtbygging.


Pollen har nok skrevet lange setninger før, men her er han tydelig blitt inspirert av sine tidligere sovjetiske naboer. Det er snirklete, gammeldags og "russisk" måte å skrive på. Veldig lange setninger, så her må man holde tunga rett i munnen. Men det passet godt til innholdet i boka. Et innhold med mange innfall.


Jeg likte boka, akkurat som jeg har likt Pollens tidligere bøker. Han gjør det ikke helt enkelt for leseren, men det liker jeg. Og jeg fikk faktisk lyst til både å reise til St. Petersburg og ikke minst lese mer om Peter den store.


Så denne boka håper jeg flere vil lese.

Ingen kommentarer: