torsdag 26. januar 2012

Det tause huset av Orhan Pamuk



Pamuk er en forfatter jeg leser med stor glede. Dette er en bok som kom ut i 1983, men først har blitt oversatt nå etter at Pamuk fikk Nobelprisen i litteratur. Men det er lett å kjenne igjen fofatterstemmen til Pamuk.

"Det tause huset" handler om tre generasjoner tyrkere i en liten badeby ikke så langt fra Istanbul. Handllingen foregår mye i det falleferdige gamle huset til bestemoren Fatma, som er 90 år. Der bor hun sammen med tjeneren sin Receb, som er dverg. Denne sommeren får de besøk av de tre foreldreløse barnebarna til Fatma. Det er historikeren Faruk, kommunisten Nilgun og den yngste er Methin.

Gjennom å fortelle historia til familien får vi også historia til Tyrkia gjennom nesten er helt århundre. Det er elegant og flott gjort. Det er en dysfunksjonell familie vi får høre om og landet Tyrkia strever mellom øst og vest.

Dette er ei bok som egner seg for å gå litt grundigere inn i. Den blir helt sikker mer interessent ved andre gangs lesing og burde være ei utmerket bok for bokgrupper. Det er mange motsetningspar i boka; øst og vest, den gamle og den nye tid, bror og søster, rik og fattig og så videre. Så her er det mye å ta tak i.


Denne boka hørte jeg som lydbok. Som jeg har sagt før, så har jeg problemer med å konsentrere meg nok om boka når jeg hører. Men her gikk det stort sett bra, tror jeg.

Ingen kommentarer: