onsdag 18. januar 2012

Menneskets del av Kari Hotakainen





Hotakainen hadde et svært skjevt blikk på samfunnet i den forrige boka jeg leste av han. Det skulle bli spennende å se hvordan denne var. I mellomtida har jeg lest en del Paasilinna. Så nå var jeg spent på å sammenligne de to finske forfatterne.

Boka starter som en fortelling om ei mor som selger livshistorien sin til en forfatter. For det får hun 7000 euro, penger hun sårt trenger. Salme, som hun heter forteller om livet sitt, mannen sin og de tre barna. Det høres ut som de har det som folk flest, de greier seg bra. Men så slipper barna til med sine historier og det blir noe helt annet enn det Salme forteller. Det blir en mye mørkere historie. Vi får tidlig greie på at det har skjedd en tragedie og det gikk ganske langt ut i boka før jeg skjønte hva som hadde skjedd. I siste del av boka klarer forfatteren på mesterlig vis å samle alle de røde trådene.

I utgangspunktet syns jeg dette var en litt rar bok. Det tok litt tid før jeg skjønte hva som egentlig skjedde. Utover i boka kom den seg veldig. Og etter at vi hadde diskutert boka i bokgruppa mi i går kveld, kom den seg enda mer.

Jeg syns Hotakainen er en utmerket forfatter. Det er ikke like mye samfunnskritikk i denne som i "Hjemmefronten", men det ligger der som en undertone. Det er noen veldig gode personskildringer i boka, og det er ikke bare enkle folk han tar for seg. Utrolig bra gjort og det er mange flere lag i hans bøker enn i Paasilinna sine.


Jeg håper mange finner fram til Hotakainen og vær litt tålmodig, så får dere en god leseopplevelse.










2 kommentarer:

astridterese sa...

Flott omtale. Jeg ble litt nysgjerrig på boken - den må nok havne på skal lese listen min. Takk for tips!

Liv sa...

Ja, da håper jeg du liker den. Den er ikke for sarte sjeler, det kom kanskje ikke godt nok frami det jeg skreiv. Boka er litt rå....