torsdag 28. mai 2009

Kolbein Falkeid og Håkon Bleken


Denne boka har kommet ut i en serie som heter "Kunstgleder". Det er bøker der forfattere møter billedkunstnere. Det vil si at det er plukket ut dikt fra en forfatter og så er det plukket ut bilder fra en kunster. Bildene er altså ikke laget til diktene.


Kolbein Falkeid kjente jeg godt til fra før. Ikke at jeg hadde lest diktene hans, men siden jeg har alle Vamp-platene så har jeg jo i mange år gått og nynnet til Fakleid sine dikt. Såvidt jeg har kunnet se er det bare ett av diktene som Vamp har tonesatt som var med i denne samlinga.

Nå syns jeg dikt kan være vanskelig, så jeg skal ikke gi meg ut på en stor analyse, men her er et eksempel:


Reisebrev


De lukkede øynene erå vi blir født

og ikke tør se.

De sløve øynene når vi lever

og glemmer å se.

De vidåpne øynene når vi dør

og ikke kan se.


Vi har lite å fortelle.



Men jeg syns Kolbein Falkeid har mye å fortelle. Livet har sine tunge sider, men diktene hans er fulle av livsvisdom. Og språket hans er jo til å spise opp. Jeg forstår godt at Falkeid har blitt en av de mest folkekjære dikterne vi har akkurat nå.


Men jeg likte boka. Mange av bildene til Bleken passet godt til diktene til Falkeid. De fleste bilden i boka hadde jeg ikke sett før, selv om jeg prøver å få med meg de utstillingene han har her i Trondheim.

Ingen kommentarer: