mandag 22. februar 2010

Stillstand av Agnes Ravatn


Agnes Ravatn har tidligere gitt ut boka "Veke 53". Den har jeg ikke lest. Men denne essaysaminga fikk god kritikk da den kom, og jeg falt for fristelsen.


Agnes Ravatn ble bedt om å skrive for avisa Dag og Tid, men takka nei. Helt til hun fikk utfordringen om å skrive om ting der ingenting skjer. Boka er viet et kapittel på hver plass. Det begynner i Ålesund. Der sitter hun på kafé i 50 timer og observerer. Hun reiser til et kloster, drar til Syden, sitter i Oslo tinghus og følger rettssaker og mange flere.


Jeg syns Agnes Ravatn skriver godt. Hun observerer, lytter og kommenterer. Det blir en salig blanding av humor, ironi og selvbekjennelser. Enkelte kommentarer er svært treffende, jeg lo høyt flere ganger og humra meg gjennom boka. Det var nesten så jeg fikk lyst til å abonnere på Dag og Tid igjen. Boka er bare på 125 sider og det er greit. På et punkt ble det nok. Men jeg vil svært gjerne lese mer av denne unge damen.

2 kommentarer:

Beatelill sa...

Flott boktips :) Jeg leser ikke så mange essays, men har lyst til å lese mer i den sjangern. Ble så positivt overraska over ei bok i essay-form at det ga mersmak. Denne boka hørtes jo ut som en fin plass å starte :)

Liv sa...

Ja, den må du prøve. Ellers likte jeg også veldig god Per Petterson sin essaysamling Måne over porten og Siri Hustvedt sin En bønn for eros - mens du er i farta......