tirsdag 3. mars 2009

Jeg forbanner tidens elv av Per Petterson


Endelig fikk jeg lest den nye boka til Per Petterson - Jeg forbanner tidens elv. Denne hadde jeg gledet meg til og hatt liggende på bordet bare for å nyte synet av boka. Den handler om Arvid som vi har møtt tidligere i Per Petterson sine bøker. Han skal skilles og er på et punkt i livet der livet gjør en sving. Vi møter også moren hans som har fått en alvorlig kreftdiagnose. Hun finner ut at hun må reise til Danmark, se og snakke med noen der før hun dør. Samtidig får vi tilbakeblikk til barndommen til Arvid og til tida der han proletariserte seg selv og møtte kjærligheten.


Det er stor dramatikk i hovedpersonenes liv, men Per Petterson har et språk som er rolig og lavmælt. Han har et nydelig språk, nesten som en kan sitte og smake på det. Jeg er veldig glad i Per Petterson sine bøker, og jeg syns også dette var en bra bok. Den ligner kanskje mer på Til Sibir enn på Ut å stjæle hester. Kanskje er den heller ikke høydepunktet i Per Pettersons forfatterskap, men hva gjør vel det?Jeg synd uansett at det er en svært god bok.

1 kommentar:

LESIBUA sa...

Du og du som du leser Liv!! Er imponert over deg!
Elin