tirsdag 10. mars 2009

Vindmarkene av Kjell Sandvik


En venn lurte på om jeg hadde lest denne boka, og ble helt himmelfallen når jeg ikke hadde gjort det. Den hørte jo virkelig med til de viktige bøkene fra 90-tallet og jeg hadde ikke engang hørt om boka. Så da var det bare å hive seg over den - og det må jeg si jeg er veldig glad for.

Forfatteren er Kjell Sandvik født i 1922 i Hammerfest, døde i Oslo i 1992. Han har skrevet over 30 bøker.

Hva handler så denne boka om? Dette er en av de bøkene det er vanskelig å beskrive. Men vi befinner oss på vidda i Finnmark. En ukjent mann som reiser gjennom området skaper angst, og to andre menn møter opp hos Ravna - hva vil de? Samtidig følger vi Blind-Ante som sammen med de to gjeterne sine Nilas og Samuli flytter reinflokken fra sommerbeite til vinterbeite. Innvevd i disse hendingene får vi mange historier, særlig om stalloen. Hva har skjedd og hva er folketro? De muntlige fortellingene er ihvertfall viktige. Vi lærer også mye om de forkjellige tradisjonene i de to forskjellige guttene Nilas og Samuli. Ante er tradisjonsbæreren i boka, sammen med Sara. Denne boka er et funn for dem som er interessert i samenes hsitorie og for dem som liker magisk-realistiske bøker.

Ingen kommentarer: