mandag 2. august 2010

Min kamp 5 av Karl Ove Knausgård


Ja, da er femte bind unnagjort. Av de fire første likte jeg best nr 2, men nå tror jeg jammen det er nr 5 som er best. Jeg liker godt at han har blitt mer voksen. Ungdomstida hans ble til tider slitsom. Det har vært mye å kjenne seg igjen i de tidligere bøkene, uansett hva slags barndom man har hatt. Ungdomstida hans, som gutt, var kanskje i overkant frusterende i forhold til min som jente. Denne boka handler om hans 15 år i Bergen og studenttida der, og her kjenner jeg meg veldig godt igjen i. Selv om jeg studerte i Oslo. Han skriver fortsatt så enkelt og godt om detaljer at det blir almennmenneskelig. Det er godt gjort.


Ellers er bind fem full av litterære kommentarer, i og med at han i denne boka går på Skrivekunstakademiet og tar litteraturvitenskap på universitet. I tillegg blir vi godt kjent med de to kompisene Espen Stueland og Tore Renberg, to herlige typer. Må bare inrømme at jeg ikke har lest Espen Stueland, men det må jeg jo gjøre nå.


Nå venter jeg spent på nr 6, kanskje mer enn jeg har ventet på noen av de andre.


2 kommentarer:

Blomsterpiken sa...

Jeg har bare lest den første og den likte jeg ganske godt. Har som mål å lese alle, men må bare lese noen andre bøker først:-)

Nå er det Anna Gevalda som står for tur med "Lykka er ein sjeldan fugl".
Du har kanskje lest den?

Bokhilsen Blomsterpiken

Liv sa...

Hei Blomsterpiken
Nei, den har jeg ikke lest. Men jeg likte veldig godt "Saman er ein mindre aleine". Så jeg har tenkt å prøve de andre bøkene hennes også - en dag ....