mandag 28. desember 2009

Det stinker av Sonallah Ibrahim


Dette er også en slik bok som det er vanskelig å si noe om. Det er en tynn bok, bare 93 sider. Første del er om romanen av forfatteren, så følger forordet til originalutgaven og helt til slutt er det et intervju med forfatteren. Selve romanen er bare på 48 sider. Av alt som står om boka kommer det fram at dette var ei svært banebrytende bok i egyptisk litteratur, den er skrevet i 1966. Det var kanskje derfor jeg plukket den med meg hjem. Jeg har leste en del annet fra Egypt, bl.a. likte jeg veldig godt Kairo-trilogien av Mahfouz. Ibrahim skriver visst i en liten annen retning - mer realistisk.


Boka handler om forfatteren som etter å ha sittet 6 år i fengsel, nå kun sitter i en slags husarrest. Det vil si det kommer soldater innom hver kveld og han må holde seg inne om natta. Hovedpersonen prøver å tilpasse seg livet utenfor murene, noe som slett ikke er enkelt. Forholdet til det annet kjønn er spesielt komplisert.


Jeg likte forsåvidt boka, men den helt store leseopplevelsen var det ikke. Den må nok leses som et tidsbilde på den tida den er skrevet i Egypt.

Ingen kommentarer: